• Admin

Langenneita enkeleitä Lucifer-illassa

Syysiltojen pimetessä parikymmenpäinen joukko kokoontui viettämään Lucifer-iltaa pahuuden psykologiaan tutustumalla. Psykoterapeutit Raija Silvennoinen ja Päivi Janhunen alustivat illan teemasta tuomalla workshop-terveisiä Berliinin XXIX kansainvälisestä psykologikongressista.


 Illan nimikkohahmo Lucifer esiintyy Raamatun teksteissä langenneena enkelinä, johon Jumala suuttui. Lucifer syyllistyi samaan mihin Aatami ja Eevakin myöhemmin: tottelemattomuuteen. Lucifer sai rangaistuksekseen paholaisen hahmon. Jumala rankaisi Aatamia otsansa hiessä-työnteolla ja Eevaa synnytyskivuilla. Kaikki saivat lähtöpassit paratiisista.


Illan video-osuudessa kuuluisa sosiaalipsykologi Philip Zimbardo luennoi kaikissa ihmisissä olevasta kyvystä tehdä pahoja tekoja, eli käyttää valtaa satuttamalla tahallisesti henkisesti tai fyysisesti tai jopa tuhota tai tappaa toisia ihmisiä ja elollisia olentoja. Zimbardon teesien mukaan kuka tahansa käyttäytyy tuhoavasti, mikäli ympäristön olosuhteet ovat pahuudelle suotuisat. Zimbardo siteerasi venäläistä Aleksandr Solženitsynia, joka vankileirien saaristo-teoksessaan on todennut:" Hyvän ja pahan välinen raja on jokaisen ihmisen sydämen keskellä".


Vankila psykologian laitoksella


Oppirakennelmansa tueksi Zimbardo esitti kuuluisan Stanfordin yliopiston psykologian laitoksella vuonna 71 johtamansa vankilakokeen tuloksia. Kokeessa valittiin 24 psykologisilla testeillä mielenterveydeltään ja älyllisiltä kyvyiltään huippuyksilöiksi todettua college-opiskelijaa, jotka arvottiin vankien ja vartijoiden rooleihin yliopiston kellarikerroksessa sijainneeseen vankilaan. Opiskelijat alkoivat pian esittää roolejaan, jolloin vartijoista tuli sadistisia ja vangeista masentuneita sekä passiivisia. Kokeen piti kestää kaksi viikkoa, mutta se jouduttiin lopettamaan jo kuuden päivän jälkeen epäinhimillisenä. Ensimmäiset vangit saivat hermoromahduksen kokeen jatkuttua 36 tuntia.


Vankilakokeensa tuloksia Zimbardo vertasi Yhdysvaltojen Irakiin perustaman Abu Ghraibin vankilan vartijoiden vankeihin kohdistamiin julmuuksiin. Abu Ghraibin olosuhteet olivat sekä vangeille että vartijoille epäinhimilliset. Liian pitkiä työvuoroja lian, rottien, ulosteiden ja mätänevien ihmisruumiiden kappaleiden keskellä tekevät vartijat alkoivat täyttää ikävystyttäviä öisiä työvuorojaan harjoittamalla käsittämättömiä julmuuksia vankeja kohtaan. Vankilan johto tiesi vartijoiden puuhista, mutta suurinta osaa heistä ei tekojen ilmitulonkaan jälkeen rangaistu. Johtajien esimiehiä ei Abu Ghraibissa näkynyt, mutta myöhemmin on käynyt ilmi, että vankien epäinhimillisellä kohtelulla oli yhdysvaltojen armeijan korkeimman johdon ja maan silloisen presidentin tuki.


Työn hyvät, pahat ja rumat


Pahuus psykologin työssä herätti iltaan osallistuneiden kesken vilkkaan keskustelun Zimbardon luennon jälkeen. Pahuutta ei psykologin työssä voi paeta, vaan se on hyväksyttävä osaksi ihmisenä olemista. Ihmisten kanssa työskentelevillä on kuitenkin vaarana kyynistyä liian monta surullista elämäntarinaa kuultuaan. Pahuuden vastapainoksi Zimbardon nostama sankaruus voisi psykologin työssä tarkoittaa apukeinojen etsimistä toisen ihmisen henkiseen tuskaan ja pahoinvointiin. Sankaruus kun zimbardolaisittain tarkoittaa poikkeuksellisia tekoja, joita vain harvat tekevät, mutta joita kaikkien pitäisi tehdä.



Kristiina Muhonen

6 katselukertaa

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

Ihmisen ja hevosen vuoropuhelu

Suomalaisen ratsastusterapian 20-vuotisjuhlavuoden tavoitteet näkyvyys ja tunnettuus toteutuivat EU-konferenssissa Wienissä huhtikuussa. Seitsemän suomalaista ratsastusterapeuttia matkasi kuulemaan uu

Psykoterapian vaikuttavuus vai tuloksellisuus

Helsingissä elokuussa 2008 pidetyn Psykologia 2008 -kongressin yleisteemana oli  ”Ottaaks aivoon?”. Kiinnostavia luentoja ja workshopeja oli enemmän kuin riittävästi, ja suurin osa niistä oli anniltaa

Oulun seudun psykologit ry

oulunseudunpsykologit@gmail.com

 

  • Black Facebook Icon

© 2018 Oulun seudun psykologit ry